Resultatet av nettbutikken

Uncategorized

Etter mye arbeid med eksamensbesvarelsen har vi levert oppgaven våres. Vi hadde mange planer for nettbutikken våres, der vi fikk til noe av det, men ikke alt. Utenom det er vi fornøyd med sluttresultatet av nettbutikken og oppgaven. En ting vi har lært: Å lage nettbutikk er tidkrevende!

Transaksjonskostnader

I forrige blogginnlegg skrev jeg litt om nettbutikken våres, Shopify og dropshipping. Noe av eksamensbesvarelsen var å svare på transaksjonskostnader. Vi vil selvfølgelig at kundene våre skal ha minst mulig transaksjonskostander. Derfor skal det være enkelt å finne frem til produktene, og det skal være enkelt å finne informasjon og bruke minst mulig ressurser til å finne og velge det beste produktet.

Vi vil forhindre informasjonskostnader ved at det er gode produktbeskrivelser og detaljert informasjon. Dermed skrev vi en beskrivelse over skoen, hvilket materiale det er, hvordan den er i størrelsen og hvordan kunden skal behandle materialet. Vi la også inn kundeomtaler gjennom appen «Product Reviews» som er utviklet av Shopify. På denne måten kan kunder lese om andre kunder sine erfaringer og eventuelt skrive en selv. Om det skal dukke opp spørsmål eller noe som er usikkert har vi satt opp en chat som dukker automatisk opp på høyre side i nettbutikken. På denne måten kan kunden kontakte oss fort og enkelt.

Vi satt også opp en søkemotor der forslagene kommer etterhvert som de skriver inn. Her får kunden opp forslag på produkter og eventuelt kategorier. På denne måten er nettbutkken brukervennlig og det skal være kjapt å bruke. Det forhindrer også søkekostnadene.

Responsivt design

En viktig faktor er at nettbutikken har et responsivt design. Nettbutikken responderer og tilpasses til skjermstørrelsen, der det optimaliserer brukeropplevelsen og kan øke trafikken. Målgruppen er tilstede på mobil, dermed må vi også være tilstede her. Fordelen med Shopify er at de tilbyr gratis design som tilpasses godt til mobil. MailChimp som er programmet vi bruker til e-postmarkedsføring, tilbyr også gode og mobiltilpasset løsninger. Dermed er nettbutikken våres også tilgjengelig for mobil og andre skjermer. Her ser du skjermdump fra nettbutikken og e-posten kunden får når de melder seg på nyhetsbrev:

Organisk synlighet – SEO

Vi valgte å ikke bruke penger på denne eksamensbesvarelsen. Grunnen til dette er fordi vi ville se hvor langt vi kan komme uten å bruke penger. Derfor valgte vi å drive trafikk organisk i søkeresultater på søkemotorer. Vi vil at vår nettbutikk skal dukke opp som relevant når folk søker etter sko og skopleie. For å finne de beste søkemotoroptimalisering resultatene søkte vi på Google for å finne forslagene som vi videre brukte i page title og meta description i nettbutikken. Ulempen her er at ved organisk synlighet vil det ta tid å dukke langt oppe på siden. Etter vi har levert besvarelsen ser jeg at vi kunne brukt Google AdWords for å få en enda bedre søkemotoroptimalisering. Her kunne vi funnet et nisjemarked innenfor dette området og brukt nøkkelord som får oss høyere opp på listen. Dette er for sent å gjøre noe med, men om det ikke hadde vært en fiktiv nettbutikk hadde det vært en stor mulighet å gjøre forbedringer her!

Persona

Videoer

Da vi fikk denne oppgaven hadde vi mange planer over hvordan nettbutikken skulle være. Noe av det vi ville var at det skulle være inspirerende informasjonvideoer som vil veilede kunden. Med videoer kan vi skille oss ut og skape oppmerksomhet. I tillegg vil videoene være differensiert til hver av vår persona. Til «Marie» kan vi bruke lengre virdoer fordi hun er opptatt av trender og vil fremstå som suksessrik. Til «Thomas» kan vi bruke korte videoer fordi han er ikke like moteinteressert, men fortsatt opptatt av statur. Til «Kristin» kan videoene være korte med fokus på skolepleieprodukter som ikke skader miljøet eller andre farlige stoffer for barn. Dette fikk vi ikke gjennomføre fordi vi har verken utstyr eller materiale til å lage disse videoene.

 

Dette var kort noe av det eksamensbesvarelsen vår inneholdt. Vi lærte mye teoretisk gjennom oppgaven og det er morsomt å gjøre det praktisk også! Da får vi virkelig lært hvordan vi skal gjøre det og hvordan det faktisk fungerer.

1 thought on “Resultatet av nettbutikken”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *